مراجع و دستور جلسه کوچینگ

یکی از شایستگی های اصلی که فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF) از کوچ ها انتظار دارد تعیین و حفظ قراردادو تفاهم نامه در طول جلسات کوچینگ است. بر اساس این شایستگی کوچ مسئول است تا با مراجع همراهی کند تا تفاهمی شفاف در خصوص روابط، فرایند، برنامه ها و اهداف کوچینگ تعیین شود. در واقع کوچ در دو نوبت می بایست این همراهی را داشته باشد:

 

  • در ابتدای شروع رابطه کوچینگی؛ زمانی که کوچ و مراجع می خواهند تصمیم بگیرند که بر روی چه موضوعی با یکدیگر کار کنند و
  • در ابتدای هر جلسه؛ که با این سوال کلیدی کوچ به آن پرداخته می شود که انتظار داری در پایان جلسه کوچینگ چه دستاوردی داشته باشی؟

 

کوچینگ

 

نگاهی عمیق به این شایستگی این نکته را در ذهن ما تداعی می کند که انگار مدیریت جلسات کوچینگ با مراجع است. این برداشت تا حد زیادی صحیح است. به عبارت دیگر این مراجع است که دستور جلسات کوچینگ و حتی موضوع رابطه کوچینگی را تعیین می کند. نقش کوچ در این فرایند، ضمن همراهی با مراجع برای تعیین این دستور جلسه، اطمینان از باقی ماندن در مسیر دستور جلسه تعیین شده است.

 

بر خلاف رویکردهایی مانند مشاوره و منتورینگ که انتظار می رود فرد متخصص جلسه را به دست گرفته و هدایت کند، در کوچینگ باور بر توانمندی مراجع است. بنابراین مراجع قادر است براساس نیاز خود، دستور جلسه را تعیین کند. کوچ تنها او را همراهی خواهد کرد تا بتواند نیازها، ارزش ها، ماموریت و اهداف را به خوبی ببیند تا بتواند دستور جلسه بهتری برای خود تعریف نماید.

 

به عنوان یک مثال شیشه مه گرفته ای را تصور کنید که دید شما را به فضای بیرون و مسیری که می خواهید در آن حرکت کنید، تار کرده است. وظیفه کوچ این است که به مراجع کمک کند تا مه شیشه زدوده شده و تصویر واضح تری برای مراجع ایجاد شود. این مراجع است که تصمیم می گیرد کجا برود.

 

پس از همراهی در تعیین دستورجلسه کوچینگ، وظیفه اصلی کوچ ماندن و حفظ جلسه در راستای توافق انجام شده است. مگر آنکه مراجع آگاهانه تصمیم بگیرد که مسیر جدیدی را جایگزین کند. مسیر جدید توافقی جدید خواهد شد که حفظ آت در طول فرایند بر عهده کوچ خواهد بود.

 

بنابراین به یاد داشته باشیم که زمانیکه افسار جلسه به دست کوچ می افتد و این کوچ است که مسیر را هدایت می کند، احتمالا جلسه از مسیر کوچینگ خارج شده است. آنچه مسلم است، در فرایند کوچینگ انتخاب موضوع جلسه برعهده مراجع است و کوچ تنها وظیفه همراهی و اطمینان از حرکت در مسیر تعیین شده را دارد.

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

از آخرین آموزش‌ها باخبر شوید

با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما از آخرین اخبار دوره‌ها مطلع شوید.

اینستاگرام ایمپکت

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش