توانمندی مراجع، پیش فرض اصلی در فرایند کوچینگ

یکی از مهمترین پیش فرض هایی که یک کوچ در فرایند کوچینگ می بایست داشته باشد، اعتقاد به این موضوع است که مراجع فردی توانمند است. این بدان معناست که او یا تمامی پاسخ های مورد نیاز را در اختیار دارد و یا در یافتن پاسخ های مورد نیاز، توانمند است. اگر کوچ چنین پیش فرض کلیدی ای را داشته باشد، دیگر نیازی نیست که خود را مسئول پیدا کردن پاسخ و راه حل برای مراجع بداند. به یاد داشته باشیم که وظیفه کوچ، دادن راهکار نیست، بلکه پرسیدن سوالاتی قدرتمند است که مراجع را دعوت به اکتشاف و ایجاد بینش جدید نماید.

 

اگر کوچ در جلسه کوچینگ تصور این را داشته باشد که بیشتر از مراجع خود می داند، احتمال آنکه جلسه از ماهیت کوچینگی خارج شود زیاد است. ما در جلسه کوچینگ قرار نیست فردی باشیم که راهکار ارائه می دهد (به مایندست کوچینگ مراجعه کنید). بلکه این مراجع است که ارائه دهنده راهکارهاست. علیرغم اینکه در طول سال ها تجربه زیادی در محیط های سازمانی کسب نموده ام، اما بارها شده است که مشتریانم ظرفیتی به مراتب بالاتر از آنچه که در تصورم بوده است را ایجاد کرده اند. اگر به عنوان کوچ، مراجع یا مراجعان خود را توانمند ندانیم، احتمال آنکه در نقش مشاور و یا منتور ظاهر شویم بسیار زیاد است. در چنین حالتی مراجع نهایتا به چیزی در محدوده ذهنی ما تبدیل می شود در حالیکه ممکن است او پتانسیل هایی به مراتب بالاتر از حد تصور ما داشته باشد.

 

اما در روی دیگر سکه، ممکن است مراجع ما چنین برداشتی را نسبت به خود نداشته باشد. احتمالا برای هر کوچی بارها پیش آمده است که مراجعانش از وی تقاضای پاسخ داشته باشند. مراجعان گاهی فشار زیادی را بر کوچ تحمیل می کنند تا راهکار را از زبانش بیرون بکشند، گاهی به دنبال فردی می گردند تا مسئولیت تصمیم های خود را به گردن او بیاندازند و گاهی هم عزت نفس قبول پتانسیل های خود را ندارند. آنچه مسلم است در تمامی این حالات، این شما هستید که با سوالات قدرتمند می توانید وی را تشویق با کشف کنید. کشف پتانسیل ها، کشف موانع و کشف نیروی قدرتمند درون.

 

 

پس به عنوان یک جمع بندی، اگر کوچ به این پیش فرض که مراجع فردی توانمند است و می تواند به راهکارهای مدنظر خود دست یابد، اعتقاد نداشته باشد، احتمال آنکه در جلساتش از نقش کوچ خارج شود و به نقش هایی مانند منتورینگ، آموزش و یا مشاوره وارد شودد زیاد است. چون در این نقش ها پیش فرض حاکم بر آن است که طرف مقابل توانمندی، دانش و تجربه کمتری دارد و من اینجا هستم تا او را توانمند کنم. علاوه بر آن، توانمند دیدن مراجع این فرصت را به کوچ می دهد تا همیشه فرصت یادگیری و رشد را برای خود در تعامل با مراجعش ببیند.

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

از آخرین آموزش‌ها باخبر شوید

با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما از آخرین اخبار دوره‌ها مطلع شوید.

اینستاگرام ایمپکت

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش