غیر روانشناسان تاثیرگذار بر علم روانشناسی

نویسنده: یاشا افشارجلیلی | عضو سازمان نظام رواشناسی و مشاوره (کد 42345)

 

کوچینگ و روانشناسی

 

زمانیکه تاریخچه دانش را بررسی می کنیم، به اتفاق جالبی در عصر قرون وسطی برخورد می کنیم. در آن زمان برداشت عموم جامعه بر این بود که دانش مختص و در دسترس تنها قشر اشرافی جامعه بود. در آن زمان اگر کسی از طبقه اشراف محسوب نمی‌شد، نمی توانست وارد دانشگاه شده و به کسب دانش بپردازد. اما با رشد نگاه بشری، در عصر صنعت شاهد انقلابی در جایگاه دانش شدیم. دانش برای همگان در دسترس قرار گرفت و همین امر باعث شکوفایی در رشد دانش در افقی نامحدود شد. بسیاری از تکنولوژی هایی که در حال حاضر استفاده می شوند، همگی ریشه در این عصر دارند.

درس مهمی که از تاریخ می گیریم این است که دوران این دیدگاه که دانشی معین مانند روانشناسی تنها در اختیار افرادی خاص از جامعه است و دیگران اجازه بکارگیری آن را ندارند، قرن‌هاست که گذشته است. بر اساس دیدگاه سیستمی، دانشی که تعامل با سایر دانش ها نداشته باشد، محکوم به فنا و نابودی است. چنین نگرش‌های فرسوده در دنیای امروزی جایگاهی ندارند. در زیر لیست افرادی را مرور می کنیم که به شکوفایی دانش روانشناسی کمک کردند. 

  1. ویلیام جیمز (William James)

از جیمز به عنوان پدر روانشناسی آمریکا یاد می شود. فعالیت های او باعث شکل گیری علم روانشناسی شد.

تحصیلات: نقاشی، شیمی و آناتومی بدن

  1. زیگموند فروید (Sigmund Freud)

زمانیکه افراد به روانشناسی فکر می کنند، اولین اسمی که به ذهنشان می آید، اسم زیگموند فروید است. او نقش بسزایی در شکل گیری روانشناسی رشد، روانشناسی بالینی، شخصیت و مفهوم ناهشیار دارد.

تحصیلات: پزشک

  1. کارل گ. یونگ (Carl G. Jung)

یونگ پایه گذار روانشناسی تحلیلی و مفاهیمی نظیر ناخودآگاه جمعی، سایه، پرسونا، عقده‌ها، درون‌گرایی و بروی‌گرایی در روانشناسی بود.

تحصیلات: پزشک

  1. ژان پیاژه (Jean Piaget)

نظریه پرداز اصلی توسعه شناختی به خصوص رشد هوشی کودکان. فعالیت‌های وی کمک شایانی به روانشناسی شناختی، روانشناسی رشد و طراحی تحصیلی داشته است.

تحصیلات: دکتری جانور شناسی و فلسفه

  1. اف. بی. اسکینر (B. F. Skinner)

یکی از تاثیرگذارترین افراد در شکل گیری رفتارگرایی از طریق ارائه نظریه های غنی در حوزه روانشناسی و معرفی تکنیک های روان‌درمانگری

تحصیلات اولیه: ادبیات انگلیسی در مقطع لیسانس

  1. ایوان پاولوف (Ivan Pavlov)

محققی که مطالعات گسترده ای در خصوص واکنش های شرطی داشت که منتج به شکل گیری رویکرد رفتار گرایی در روانشناسی شد.

تحصیلات: فیزیولوژی

  1. ریموند کاتل (Raymond B. Cattell)

او یکی از نظریه پردازان برجسته ویژگی های شخصیت بود که نقش مهمی در تعریف و ارزیابی شخصیت داشت. پرسشنامه 16 عاملی ارزیابی شخصیت او یکی از پر کاربردترین آزمون ها در حوزه روانشناسی شخصیت است.

تحصیلات اولیه: شیمی و فیزیک در مقطع لیسانس

 

این افراد تنها مثال های کوچکی از جامعه ای هستند که تحصیلات اولیه آن‌هاغیر مرتبط با روانشناسی بود ولی جنبش‌های بزرگی را در علم روانشناسی ایجاد کردند.

روانشناسی علم پایه‌ای است که در بسیاری از حرفه‌ها کارکرد دارد. برخی از این حرفه عبارتند از روانشناس، روانپیزشک، کوچ، مشاور، مدیر و مدرس و غیره. به عبارت دیگر هر جایی که مخاطب با انسان‌ها هستند علم روانشناسی خود را نشان می‌دهد. اما آنچه که به جد به آن پایبندیم این است که هیچ‌کس در هیچ جای دنیا نمی تواند بدون داشتن مجوز لازم، اقدام به بکارگیری دانش روانشناسی برای درمان مراجع و مخاطب کند. از سوی دیگر بر این نکته تاکید داریم که یک کوچ به هیچ عنوان اجازه ورود به روان‌درمانگری را ندارد. کوچ‌ها تنها به افراد کمک می کنند تا بر تکیه بر دانش خود، پتانسیلهای فردی و حرفه‌ای خود را در راستای تحقق اهداف بالفعل نمایند. این رویکرد کاملا از روان‌درمانگری مجزا است.

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

از آخرین آموزش‌ها باخبر شوید

با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما از آخرین اخبار دوره‌ها مطلع شوید.

اینستاگرام ایمپکت

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش