معیارهای سنجش صلاحیت های کوچینگ در سطح PCC، ACC و MCC

آموزش انلاین

 

فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF) برای سنجش و ارزیابی کوچ‌ها در سراسر دنیا، اقدام به تعریف معیارها و نشانگرهایی نموده است که براساس آن ها فایل های جلسات کوچینگ ارسالی از سوی متقاضیان اعتبارنامه کوچینگ را می سنجد. این معیارها در سه سطح PCC، ACC و MCC تعریف شده اند. به عبارت دیگر ICF مشخص کرده است که هر یک از سطوح اعتباری را بر اساس چه شاخص هایی می سنجد. این معیارها همچنین مانند نقشه راهی کمک می کند تا کوچ‌ ها به صورت خودارزیابی سطح کیفیت جلسات کوچینگ خود را بسنجند و به صورت متمرکز برای اعتلای آن بکوشند.

 

نکته حائز اهمیت این است که این معیارها بر اساس بازنگری ای که ICF در سال 2020 در لیست شایستگی های کوچینگ انجام داده است، تا لحظه نگارش مقاله حاضر تنها برای سطح PCC ارائه شده است. در ادامه، (1) نسخه به روز شده انگلیسی و فارسی معیارهای ارزیابی در سطح PCC، همچنین (2) معیارهای ارزیابی گذشته که البته همچنان نیز کارکرد دارد به زبان انگلیسی و به دلیل کاربرد زیاد (3) نسخه ترجمه شده نشانگرها (معیارهای ارزیابی) مورد انتظار در سطح ACC آورده شده است.

 

از سرکار خانم ناهید بوداغی که با همت و همراهی خودشون اقدام به ترجه معیارها (نشانگرها) کرده اند کمال تشکر را داریم. در ادامه نسخه انگلیسی به همراه نسخه فارسی با اجازه ایشان در دسترس کوچ های عزیز برای استفاده قرار گرفته است.

-----------------------------------------------------------

 

نشانگرهای ارزیابی صلاحیت‌های کوچینگ

 

نشانگرهای ارزیابی شاخص‌هایی هستند که ارزیاب‌های آموزش دیده جلسه‌ی کوچینگ هنگام  گوش دادن به جلسه‌ی کوچینگ ضبط شده‌ی کوچ به آنها توجه  می کنند و تعیین می‌کنند کدام شایستگی (صلاحیت) مورد تأیید ICF در جلسه‌ی کوچینگ ضبط شده وجود دارد و کوچ به چه اندازه از آن مهارت استفاده کرده است. نشانگرهای زیر رفتارهایی هستند که یک کوچ حرفه‌ای در سطح PCC در یک گفتگوی کوچینگی آنها را به‌کار می‌بندد. این نشانگرها از ارزیابی فرآیند عملکرد به شکلی عادلانه، سازگار، معتبر، قابل‌اعتماد، تکرارپذیر و قابل دفاع، پشتیبانی می‌کنند.

 

نشانگرهای PCC همچنین می‌توانند در شناسایی زمینه‌های رشد و توسعه مهارت‌های کوچ‌های سطح PCC در آموزش‌دهنده‌های کوچینگ و منتور-کوچ‌ها پشتیانی کنند. با این‌حال، آنها همیشه باید در زمینه توسعه‌ی شایستگی‌های اصلی کوچینگ در این سطح استفاده شوند.

 

معیارهای به روز شده سنجش سطح PCC

 

در زیر به شایستگی‌ها و نشانه‌هایی که مشخص می‌کند شما کوچ حرفه‌ای دارای (تأییدیه PCC) مورد تأیید ICF هستید، اشاره شده است. (بازبینی شده در سپتامبر 2020)

 

شایستگی 1- نشان دادن اصول و عملکرد اخلاقی

آشنایی با قوانین اخلاقی ICF و کاربرد آن برای تمام سطوح کوچینگ الزامی است. کوچ‌های موفق در سطح PCC نشان‌ می‌دهند کدها و اصول اخلاقی را به‌طور کامل اجرا می‌کنند به‌طوریکه با ماهیت کوچینگشان یکی شده باشد و ثابت باشد.

 

شایستگی 2- داشتن ذهنیت کوچینگ

پیاده‌سازی یک ذهنیت (مایندست) کوچینگی – یک ذهنیت باز، کنجکاو، انعطاف‌پذیر و کلاینت مدار (مراجع محور) – فرآیندی است که نیاز به یادگیری و توسعه مداوم، برقراری تمرینات بازتاب دهنده و آمادگی برای جلسات کوچینگ دارد. این اصول و عناصر در طول سفر حرفه‌ای یک کوچ اتفاق می‌افتد و نمی‌توان آنها را در یک لحظه به طور کامل به تصویر کشید. با این وجود، عناصر و بخش‌های خاصی از این شایستگی ممکن است در یک مکالمه کوچینگی نمایان شود. این رفتارهای خاص از طریق نشانگرهای PCC که در زیر بیان و ارزیابی می‌شوند: 4.1‌، 4.3، 4.4، 5.1، 5.2، 5.3، 6.1، 6.5، 7.1، 7.5

 

همانند سایر زمینه‌های شایستگی (صلاحیت‌ها)، حداقل تعدادی از این نشانگرها باید برای ارزیابی عملکرد PCC نشان داده شود. تمام عناصر این شایستگی همچنین در ارزیابی کتبی برای مدرک مورد تأیید ICF به‌عنوان (ارزیابی دانش کوچ) مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

 

شایستگی 3- ایجاد و حفظ توافق نامه های کوچینگی

3.1: مشارکت با کلاینت در جهت کشف و شفاف‌سازی موضوعی که می‌خواهد در جلسه‌ی کوچینگ بر روی آن کار کند و اتخاذ تأیید کلاینت از آنچه می‌خواهد انجام دهد. 

 

3.2: مشارکت با کلاینت برای تأیید و  بیان میزان یا معیار موفقیت برای آنچه کلاینت می‌خواهد در جلسه‌ی انجام دهد.

 

3.3: کوچ در مورد آنچه برای کلاینت مهم و معنی‌دار است و آنچه که می‌خواهند در جلسه‌ی کوچینگ انجام دهند کنجکاوی و کاوش می‌کند یا آن را بررسی می‌کند.

 

3.4: مشارکت با کلاینت در بیان و مشخص کردن آنچه او باور دارد که برای دست‌یابی به آنچه می‌خواهد لازم است در جلسه‌ی کوچینگ در مورد آن کار شود.

 

شایستگی 4-کاشت و برقراری اعتماد و امنیت

4.1: کوچ استعدادها، بینش و کار منحصربه فرد کلاینت را در روند کوچینگ به رسمیت شناخته و به آن احترام می‌گذارد.

 

4.2: کوچ،  حمایت و همدلی یا توجه به کلاینت را نشان می‌دهد.

 

4.3: کوچ بیان احساسات، ادراکات، نگرانی‌ها، باورها یا پیشنهادات کلاینت را به رسمیت شناخته و از آن حمایت می‌کند.

 

4.4:  کوچ با کلاینت مشارکت می‌کند و این مشارکت این‌گونه اتفاق می‌افتد که کوچ کلاینت را به این مشارکت و پاسخگویی و همکاری با کوچ دعوت کرده و پاسخ کلاینت را می‌پذیرد.

 

شایستگی 5- حضور در جلسات و ماندن در آن

5.1: کوچ نسبت به تمام وجوه کلاینت واکنش نشان می‌دهد و حضور دارد. (همان کس که هست.)

 

5.2: کوچ در پاسخ به آنچه کلاینت می‌خواهد در طول جلسه انجام دهد، عمل می‌کند. (آن چیزی که می‌خواهد.)

 

5.3: با حمایت از انتخاب کلاینت نسبته به آنچه در جلسه‌ی کوچینگ روی می‌دهد، با کلاینت مشارکت می‌کند. (انعطاف‌پذیر است.)

 

5.4: کوچ فضا و اجازه‌ی سکوت، مکث یا تأمل را می‌دهد.

 

شایستگی 6- گوش دادن فعال

6.1: سوالات و مشاهدات کوچ با استفاده از آموخته‌های کوچ در مورد کلاینت و موقعیت او مشخص و پرسیده می‌شود.

 

6.2: کوچ در مورد کلماتی که کلاینت به‌کار می‌برد کاوش می کند و آنها را بررسی می‌کند. (کلماتی که کلاینت استفاده می‌کند از منظر او چه معنایی دارند.)

 

6.3: کوچ در مورد احساسات کلاینت از او سؤال می‌پرسد یا آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

6.4: کوچ تغییرات انرژی، نشانه‌های غیرکلامی یا سایر رفتارهای کلاینت را بررسی می‌کند.

 

6.5: کوچ در مورد چگونگی درک کلاینت نسبت به شرایط کنونی خود یا نوع جهان‌بینی او کنجکاوی و کاوش می‌کند.

 

6.6: کوچ به کلاینت اجازه می‌دهد تا صحبتش را بدون قطع کردن آن کامل کند مگر اینکه هدف و منظور مشخصی برای انجام این کار (قطع کردن صحبت مراجع) وجود داشته باشد.

 

6.7: کوچ آنچه را که از صحبت‌های کلاینت درک کرده را برای اطمینان از به طور خلاصه بیان می‌کند و بازتاب می‌دهد تا موضوع برای هر دو شفاف شود و معنی کلامی که مراجع گفته است را به خوبی درک کرده باشد. 

 

شایستگی 7- برانگیختن و ایجاد آگاهی

7.1: کوچ سوالاتی را  درباره‌ی کلاینت، مانند طرز فکر فعلی، احساسات، ارزش‌ها، نیازها، خواسته‌ها، باورها یا رفتارهای آنها مطرح می‌کند.

 

7.2: کوچ سووالاتی می‌پرسد تا به کلاینت کمک کند فراتر از تفکر یا احساس فعلی خود رفته تا روش‌های جدید یا گسترده‌تری از تفکر یا احساس را در مورد خود را کشف کند.

 

7.3: کوچ سووالاتی می‌پرسد تا به کلاینت کمک کند فراتر از تفکر یا احساس فعلی خود رفته تا روش‌های جدید یا گسترده‌تری از تفکر یا احساس را در مورد وضعیت آنها (آنچه)  را کشف کند.

 

7.4: کوچ سووالاتی را می‌پرسد تا به کلاینت کمک کند فراتر از تفکر یا احساس فعلی رفته و  نسبت به نتیجه‌ی مورد نظر کلاینت کاوش بیشتری می کند.

 

7.5: کوچ؛ مشاهدات، شهود، نظرات یا برداشت‌ها، افکار یا احساسات خود را بدون قضاوت یا اصرار به درستی آن به اشتراک می‌گذارد و از کلاینت دعوت می‌‌کند تا آن را در خود بررسی و کاوش کند چه به صورت کلامی چه به صورت غیرکلامی.

 

7.6: کوچ سووالات روشن، مستقیم و عمدتاً باز را یکی یکی می‌پرسد، با سرعتی که امکان تفکر، احساس یا تأمل را برای کلاینت فراهم کند.

 

7.7: کوچ از زبانی استفاده می‌کند که عموماً واضح و مختصر است.

 

7.8: کوچ به کلاینت اجازه می‌دهد که بیشتر صحبت کند. (توجه به اینکه کلاینت بیشتر از کوچ قرار است صحبت کند.)

 

شایستگی 8- تسهیلگری رشد و پیشرفت

8.1: کوچ از کلاینت دعوت می‌کند یا به او اجازه می‌دهد تا پیشرفتی و دستاوردی را که می‌خواهد دراین جلسه‌ی کوچینگ به‌دست آورد را کشف و مشخص کند.

 

8.2: کوچ از کلاینت دعوت می‌کند تا یادگیری‌هایش درباره‌ی خودش (چه کسی) را در این جلسه‌ی کوچینگ بیان کند.

 

8.3: کوچ از کلاینت دعوت می‌کند تا یادگیری‌هایش درباره‌ی وضعیت آنها (چه چیزی) را در این جلسه‌ی کوچینگ بیان کند یا بررسی کند.

 

8.4: کوچ از کلاینت دعوت می کند تا نحوه‌ی استفاده از یادگیری جدید در این جلسه‌ی کوچینگ را در نظر بگیرد و آن را مشخص کند.

 

8.5: کوچ با کلاینت در طراحی تفکر، تأمل یا عمل و اقدامات پس از جلسه مشارکت می‌‌کند.

 

8.6: با کلاینت مشورت می‌کند تا نحوه‌ی حرکت و اقدام را مشخص کند از جمله‌ منابعی که دارد، پشتیبانی‌های که ممکن است داشته باشد یا موانع احتمالی را در نظر بگیرند و در مورد آنها گفتگو کنند.

 

8.7: با کلاینت مشارکت می‌کند تا او بتواند بهترین روش‌های پاسخگویی را برای خود طراحی کند.

 

8.8: کوچ و کلاینت پیشرفت و یادگیری کلاینت را جشن می‌گیرند.

 

8.9: با کلاینت در مورد چگونگی تکمیل و به پایان رساندن جلسه مشارکت می‌کند.

 

برای دانلود معیارهای سنجش کیفیت جلسات کوچینگ سطح PCC به زبان انگلیسی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Updated-PCC-Markers_November-2020.pdf

 

معیارهای سنجش سطح ACC، PCC و MCC به زبان انگلیسی


برای دانلود معیارهای سنجش کیفیت جلسات کوچینگ در کلیه سطوح PCC، ACC و MCC از لینک زیر بزنید. گرچه ICF در سال 2020 اقدام به بازنگری لیست صلاحیت ها و شایستگی های کوچینگ نمود، ولی معیارهای درج شده در این لیست همچنان کارکرد داشته و می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 

ICF Competencies Levels Table.pdf

 

 

 

۵
از ۵
۱۵ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

از آخرین آموزش‌ها باخبر شوید

با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما از آخرین اخبار دوره‌ها مطلع شوید.

اینستاگرام ایمپکت

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش