معرفی مدل کوچینگ GROW و چگونگی کاربرد آن در کوچینگ

به ‌عنوان یک کوچ مهم‌ترین وظیفه شما همراهی افراد برای بالفعل کردن پتانسیل‌هایشان است. در واقع شما افراد را همراهی می‌کنید تا تصمیمات درست‌تری اتخاذ کنند، با اولین مانع بر سر راهشان ناامید نشوند و آن‌ها را حل کنند، به دنبال یادگیری مهارت جدید باشند و در تمام زمینه‌های زندگی پیشرفت کنند. یکی از مدل‌های مؤثر و پرکاربرد کوچینگ برای تعیین اهداف و حل مشکلات، مدل کوچینگ GROW است. در این مقاله قصد داریم به معرفی مدل کوچینگ GROW، تاریخچه، هدف و در نهایت کارکرد این مدل در کوچینگ کردن توضیح دهیم.

 

در اینجا کلیک کنید تا با سایر مدل‌های کوچینگ آشنا شوید.

 

تاریخچه مدل کوچینگ GROW

 

قبل از شرح و معرفی مدل GROW بهتر است کمی با تاریخچه آن آشنا شویم. در سال 1979 جان ویتمور و گراهام الکساندر پی بردند کوچینگ نقش زیادی در توسعه سازمان‌ها دارد و مدیران و رهبران باید آن را بیاموزند. این دو نفر به‌عنوان پیش‌گامان کوچینگ در محیط کار شناخته می‌شوند و زمان زیادی به تحقیق درباره روش‌ها و تکنیک‌های کوچینگ در کسب‌وکار اختصاص دادند. در سال 1986 مک کینزی که یکی از مشتریان جان و گراهام بود از آن‌ها خواست تا یک چارچوب کلی برای مربیگری ارائه دهند.

 

بنابراین آن‌ها تصمیم گرفتند از جلسات کوچینگ خود فیلمبرداری کنند و از کارشناسان برنامه‌نویسی عصبی زبانی (NLP) نیز در جلسات خود استفاده کردند. این کارشناسان پی بردند یک مدل کلی در تمام جلسات کوچینگ آن‌ها وجود دارد و در نهایت مدل کوچینگ GROW متولد شد. در سال 1992 سر جان ویتمور کتابی با عنوان کوچینگ برای عملکرد منتشر کرد. این کتاب به 23 زبان زنده جهان ترجمه شد و بیش از یک میلیون فروش داشت. از آن سال تا به امروز مدل کوچینگ GROW یکی از محبوب‌ترین مدل‌های کوچینگ در سرتاسر دنیا است.

 

 

شرح و معرفی مدل کوچینگ GROW

 

GROW در زبان انگلیسی به معنای رشد طبیعی هر موجود زنده است اما در واقع مدل کوچینگ GROW مخفف چهار عبارت هدف، واقعیت فعلی، گزینه‌ها یا مشکلات و اراده است. فرض کنید قصد دارید برای ادامه تحصیل از یک دانشگاه معتبر پذیرش بگیرید.

 

در قدم اول باید تصمیم بگیرید کدام دانشگاه برای شما مناسب‌تر است (هدف)، در قدم دوم باید تعیین کنید در حال حاضر در چه سطحی قرار دارید (واقعیت فعلی شما)، آیا مدرک زبان دارید؟ معدلتان برای اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر مناسب است یا خیر و غیره.

 

در قدم بعدی می‌بایست گزینه‌ها و موانعی که برای اپلای کردن در مسیر شما وجود دارد را شناسایی و ارزیابی کنید (گزینه‌ها) و در قدم آخر با متعهد شوید (اراده) که بر موانع مسیر غلبه خواهید کرد و به هدف خواهید رسید.

 

هدف یا Goal در مدل کوچینگ Grow 

حرف G در این مدل به  Goalیا هدف اشاره دارد. هنگام معرفی مدل کوچینگ GROW می‌بایست جزئیات آن را نیز بررسی کنیم تا بیشتر با آن آشنا شویم. "هدف" اولین مرحله از مراحل چهارگانه این مدل است. شما به عنوان یک کوچ باید این سوالات را از شاگرد خود بپرسید تا اطلاعات لازم در مورد اهداف وی را کسب کنید.

  • چه می‌خواهی؟
  • هدفت شبیه به چیست؟
  • پس از رسیدن به این هدف چه احساسی خواهی داشت؟

 

باید در مورد اهداف شاگرد با او بحث کنید تا به یک نتیجه واحد برسید و از او بخواهید برای رسیدن به هدف موردنظر توانایی‌های خود را گسترش دهد. اهدافی که شاگرد انتخاب می‌کند باید شرایط زیر را دارا باشد:

  • قابل‌اندازه‌گیری باشند
  • مشخص و دقیق باشند
  • واقعی باشند و احتمال رسیدن به آن‌ها وجود داشته باشد
  • الهام‌بخش و مثبت باشند
  • چالش‌انگیز باشند

 

 

واقعیت فعلی یا Current Reality

 

در معرفی مدل کوچینگ GROW حرف R به معنای واقعیت فعلی است. مربی در این مرحله باید با استفاده از روش‌های مختلف واقعیت فعلی را برای شاگرد تشریح کند. در این مرحله به‌جای تمرکز صرف بر مشکلات و موانع می‌بایست نقاط قوت و ظرفیت‌های شاگرد و موقعیت فعلی را نیز در نظر گرفت.

 

گزینه‌ها یا Options

 

در این مرحله موقعیت شاگرد و موانع اهداف او شناخته شده‌اند و مربی فرصت‌ها و گزینه‎هایی برای غلبه بر این مشکلات به شاگرد ارائه می‌کند. بهتر است از شاگرد خود این سؤالات را پرسیده و در مورد آن‌ها گفت‌وگو کنید.

  • چه ایده‌های دارید؟
  • چه اقداماتی درگذشته انجام داده‌اید و نتیجه گرفته‌اید؟
  • به نظرتان چه کسی در مسیر رسیدن به اهدافتان می‌تواند به شما کمک کند؟
  • چه اطلاعاتی برای رسیدن به هدفتان نیاز دارید؟

 

اراده یا Will

 

آخرین مرحله در شرح و معرفی مدل کوچینگ GROW مرحله اراده یا راه روبه‌جلو است. اراده مرحله‌ای است که فرد تصمیم می‌گیرد حرکت متعهدانه به سمت هدف را آغاز کند. وظیفه کوچ در این مرحله این است که موانع احتمالی بر سر راه اهداف شاگرد را شناسایی کند و برای آن‌ها راه‌حل ارائه کند.

 

هدف مدل کوچینگ GROW

مدل کوچینگ GROW مانند سایر مدل‌های کوچینگ اهداف و مزایای دارد. این اهداف عبارت‌اند از:

  • ساده و انعطاف‌پذیر کردن فرآیند کوچینگ
  • مشخص بودن نتایج کوچینگ در تعاملات روزانه
  • بالا بردن بهروری افراد
  • افزایش اعتماد بنفس و انگیزه افراد
  • بهبود روابط بین‌فردی و محیط کار
  • ارتقا آگاهی افراد به‌طوری که منجر به عمل مؤثر برای رسیدن به اهداف شود

 

کارکرد مدل کوچینگ GROW

 

همان‌طور که در معرفی مدل کوچینگ GROW اشاره کردیم این مدل برای تعیین اهداف و حل مشکلات کاربرد دارد. همچنین از این مدل در هدایت و مدیریت صنایع و کسب‌وکارهای مختلف نیز استفاده می‌شود. از مدل کوچینگ GROW می‌توان به‌عنوان یک روش نظام‌مند که باعث افزایش کارایی و بازگشت سرمایه در کسب‌وکارها می‌شود نیز استفاده کرد. برخی از شرکت‌های موفق مانند گوگل مدیران خود را ملزم به یادگیری این مدل و استفاده از آن در هدایت کارمندان کرده‌اند.

 

رهبران و مدیرانی که با مدل کوچینگ GROW آشنایی دارند می‌توانند از این مدل برای بهبود عملکرد افراد و تیم‌ها استفاده کنند. در کنار استفاده از این مدل برای کسب نتیجه بهتر می‌بایست از به کارمندان و همکاران خود انگیزه دهید. استفاده از روش‌های انگیزشی و مدل کوچینگ GROW تأثیر زیادی در رشد سریع صنایع و کسب‌وکارها خواهند داشت.

 

نتیجه‌گیری

فرایند کوچینگ به افراد کمک می‌کند مسئولیت کارهای خود را برعهده بگیرند و با تعیین اهداف و تلاش برای رسیدن به آن‌ها مهارت‌های خود را توسعه دهند. مدل کوچینگ GROW یکی از مدل‌های کوچینگ است که به افراد کمک می‌کند با تعیین اهداف و بررسی فرصت‌ها و موانع رسیدن به آن‌ها، ارادة خود را تقویت کنند. در این مقاله کوتاه به معرفی مدل کوچینگ GROW و کارکرد آن در کوچینگ پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله به پرسش‌های خود در مورد مدل کوچینگ GROW رسیده باشید.

 

در اینجا کلیک کنید تا با سایر مدل‌های کوچینگ آشنا شوید.

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

از آخرین آموزش‌ها باخبر شوید

با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما از آخرین اخبار دوره‌ها مطلع شوید.

اینستاگرام ایمپکت

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش