آموزه هایی از کتاب عادت کوچینگ کمتر حرف بزن، بیشتر بپرس و روش رهبری خود را برای همیشه تغییر بده

کتاب "عادت کوچینگ: کمتر بگو، بیشتر بپرس و روش رهبریت را برای همیشه تغییر بده" یکی از 6 کتاب برتر در حوزه کوچینگ در سایت آمازون است که امتیازی معادل 4.6 بر اساس نظرات بالای 8 هزار نفر دریافت کرده است. این کتاب توسطه بسیاری از مدیران عامل و مدیران منابع انسانی توصیه شده است زیراکه عادات موثری را در افراد توسعه می دهد.

 

این نکته را در نظر داشته باشید که گفتمان کوچینگی محدود به جلسات کوچینگ و مخصوص کوچ ها نمی باشد و منش کوچینگ می تواند در تمامی گفتمان هایی که به دنبال رشد فرد مخاطب هستیم دنبال شود. به عنوان مثال این عادت و منش می تواند در تعامل والد و فرزند و یا مدیر و کارمندان دیده شود.

 

بسیاری از ما عادت کرده ایم که تا فردی موضوعی را مطرح می کند به او راهکار دهیم. مغز ما برای حل مسئله سیم پیچی شده است. این باعث می شود که مانع از رشد و خلاقیت طرف مقابل شده و مانع رشد فکری و مسئولیت پذیری او شویم. بنابراین پس از مدتی در درون چرخه های ناسالم عملکردی می افتیم و مجبور خواهیم شد از خواسته های خود دست بکشیم و بار مسئولیت دیگران را نیز بر دوش بکشیم. بنابراین لازم است این عادت را با عادت رشد دهنده کوچینگ جایگزین کنیم.

 

دوره کوچینگ

 

در این کتاب 7 سوال پیشنهاد می شود که بهتر است آن ها را به خاطر سپرده و در گفتمان هایی که ظرفیت رشد در آن می بینیم، از آن ها استفاده نماییم. خواندن این کتاب را برای درک بهتر در خصوص عادت کوچینگ به همگان توصیه می کنیم. و اما سوالات:

 

1- چه چیزی تو ذهنته؟

این سوال برای آغاز گفتمان رشد دهنده بسیار مناسب است. ضمن شکستن یخ طرف مقابل کمک به آغاز جریان گفتگو می کند.

 

2- دیگه چی؟

این سوال کمک می کند تا فرد احتمالات و گزینه های دیگر را نیز ببیند. همیشه می توان در گفتگوها از این سوال بهره برد. این سوال باعث می شود فرد از مرزهای فکری خود خارج شده و مسائل را از سایر جنبه ها و دیدگاه ها نیز بررسی کند.

 

3- در اینجا چالش واقعی برای تو چی هست؟

دو سوال اول به مخاطب کمک می کند که افکارش را تسهیم کند. اما این سوال کمک می کند که مشکل اصلی فرد شناسایی شود و او بتواند چالشی که برای شخص او وجود دارد را ببیند.

 

4- تو چی می خوای؟

این سوال کمک می کند که نسبت به آن چه که واقعا می خواهند شفاف شوند. این سوال بنیادین تعامل و تصمیم گیری را بهبود می بخشد.

 

5- من چطور می تونم کمک کنم؟

این سوال ضمن آگاهی از انتظارات فرد مقابل، باعث  می شود که در نقش بیش حمایت گری وارد نشده و مانع مسئولیت پذیری و رشد طرف مقابل نشویم.

 

6- اگر به این تصمیم “بلی” بگویی، به چه چیزهایی باید “نه” بگی؟

این سوال کمک می کند تا مخاطب تمام ابعاد را بررسی کند و به تصمیمی که می گیرد، آگاهانه متعهد شود. در نظر داشته باشیم که تمامی تصمیمات می توانند جنبه منفی و بازدارنده داشته باشند. این سوال کک می کند که فرد بداند با تصمیمی که می گیرد از چه چیزهای مطلوبی ممکن است بی بهره شده و مسئولیت و تعهد آن را بپذیرد.

 

7- چه چیزی در این گفتگو بیشتر از همه برای تو مفید بود؟

این سوال به مخاطب کمک می کند که از گفتمان انجام شده یادگیری مشخصی داشته باشد. این آگاهی موجبات رشد فردی را به دنبال خواهد داشت. به عبارت دیگر این سوال به دنبال برجسته کردن یادگیری هایی است که فرد از گفتمان می برد تا آن را وارد زندگی شخصی خود کند. یادگیری و آگاهی مهمترین خروجی گفتمان های کوچینگی هستند.

 

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

از آخرین آموزش‌ها باخبر شوید

با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما از آخرین اخبار دوره‌ها مطلع شوید.

اینستاگرام ایمپکت

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش