کوچینک چه چیزهایی نیست؟

مفاهیم زیادی هستند که گاها به اشتباه به جای کوچینگ استفاده می شوند. برای درک بهتر مفهوم کوچینگ لازم است بدانیم که کوچینگ چه چیزهایی نیست البته خواندن مفهوم کوچینگ از دیدگاه فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF) نیز خالی از لطف نیست.

 

 

کوچینگ، آموزش نیست. در جلسات آموزشی پیش فرض بر آن است که استاد دوره دارای دانشی بیش از دانشجویان است و قرار است این دانش از سوی وی به مخاطبین انتقال پیدا بکند. همچنین در جلسات آموزشی هدایت جلسه کاملا با استاد و آموزش دهنده است. علاوه بر آن موضوع آموزشی عموما بر اساس سرفصلی است از پیش تعیین شده و مشخص. اما در کوچینگ، الزاما کوچ از مخاطب یا بهتر است بگوییم مراجع، دانش بیشتری در آن حوزه ندارد. آنچه کوچ لازم است بداند، دانش کوچینگ است و نه تخصص در موضوعی که قرار است آن را کوچ کند. بنابراین در جلسات کوچینگ، بسیار محتمل است که مراجع دانشی بیش از کوچ داشته باشد. پیش فرض کوچینگ بر آن است که مراجع توانمند در یافتن دانش مورد نیاز است. از سوی دیگر، جلسات کوچینگ بیشتر با هدایت از سوی مراجع انجام می شود که مغایر با مفهوم آموزش است.

 

کوچینگ، درمان نیست. نگاه روان درمانگری عموما بر این است که کارکرد روانی مراجع در خصوص موضوعی دچار اختلال شده است و آن کارکرد می بایست به شرایط عادی بازگردد. در حالیکه در کوچینگ پیش فرض بر توانمندی مراجع است و تمرکز به جای درمان، بر رشد و توسعه در راستای اهداف است. علاوه بر آن، بیشتر رویکردهای روانشناختی (و نه همه آن‌ها)، رویکردی گذشته نگر دارند و بر این باورند که رویدادی در گذشته فرد وجود دارد که می تواند کارکرد امروز فرد را مختل کند. این در حالی است که تمرکز کوچینگ مبتنی بر آینده است و بر گذشته مراجع و تجارب کودکی وی تمرکز نمی‌کند. از سوی دیگر به دلیل آنکه مراجعان روانشناسان بیشتر از اختلالات روانشناختی رنج می‌برند، عموما نگرش مثبتی نسبت رجوع به یک روانشناس در بین عوام دیده نمی‌شود. اما مراجعان کوچینگ عموما افرادی توانمند هستند و این موضوع موجب نگرش مثبت‌تر نسبت به این رشته شده است.

 

کوچینگ، منتورینگ نیست. هر دو واژه به علت فقر لغوی "مربیگری" ترجمه شده اند و این موضوع باعث شده است که این دو واژه به خصوص در سازمان ها به جای یکدیگر استفاده شوند. منتور کسی است که در موضوعی مشخص دارای درجه خبرگی بالایی است. شاید بتوان واژه "مرشد" را برای منتور و یا "استاد-شاگردی" را برای منتورینگ به کاربرد. منتور با توجه به تجربه بالای خود، برای رشد مخاطب توصیه می کند و یا یک الگو محسوب می شود. در منتورینگ همانند آموزش پیش فرض بر دانش بالاتر منتور نسبت به مخاطب است. در منتورینگ فرد مخاطب نهایت فردی مانند منتور می شود در حالیکه در کوچینگ مراجع می تواند به چیزی فراتر از تصور و توانمندی کوچ تبدیل شود. در منتورینگ به مخاطب می گوییم چکار کند ولی در کوچینگ مراجع خودش بهترین خودش را میافریند و از توصیه کوچ خبری نیست.

 

برای درک بهتر مفهوم کوچینگ، می توانید در خصوص کوچینگ گروهی/ تیمی و یا خود مفهوم کوچینگ مطالعه کنید.

۵
از ۵
۱۶ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

از آخرین آموزش‌ها باخبر شوید

با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما از آخرین اخبار دوره‌ها مطلع شوید.

اینستاگرام ایمپکت

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش