کوچینگ گروه و تیم های سازمانی

شاید برایتان سوال باشد که کوچینگ گروهی یا کوچینگ تیم چیست؟ خود عبارت کوچینگ گروهی تا حدودی گویا است. انجام کوچینگ در گروه، به جای مدل سنتی تک به تک.

از زیبایی های کوچینگ گروهی آن است که رویکردهای متنوعی نسبت به آن وجود دارد. گروه شما ممکن است به عنوان مثال پنج نفر و به صورت حضوری باشد یا ده نفر که در یک تماس تلفنی گروهی حاضر هستند. ممکن است هریک از آن افراد را در گروه کوچ کنید یا از هر یک از افراد حاضر در گروه درخواست کنید به شما بپیوندند و یکدیگر را کوچ کنند.

 

 

کوچینگ در گروه به خاطر حضور در روند یادگیری از هم­گروهی ها، در اغلب موارد به خلق تجربه ای بزرگ می انجامد. تجربه ای که ریشه در اهداف شخصی هر یک از شرکت کنندگان دارد و در مواردی ممکن است به اهداف گروهی جمع ختم شود. همچنین فضایی با اهمیت برای گفت و گو و بازتاب رفتارهایشان برای افراد فراهم می آورد.

بسیاری از کوچ ها در فضای سازمانی عبارت کوچینگ تیم را به کار می گیرند. این تغییر نام بیشتر جنبه لغوی دارد و اصول و قواعد در هر دو روند یکسان است. در اصل تنها در ساختار زیربنایی مراجع تغییری صورت گرفته است و آن هم از این رو است که اغلب همه­ آنها در یک سازمان مشغول به کار هستند و اغلب اهداف مشترک شان به سازمان برمی گردد.

مهم نیست آن را چه می نامید، یا چه جزئیات متفاوتی در شیوه برگزاری آن وجود دارد. در هر صورت کوچینگ گروهی شیوه ای است که به کمک آن می توانید چند نفر را همزمان کوچ کنید، که همین مورد موجب می شود هزینه کمتری به مراجع تحمیل شود، در حالی که کوچ بازده بزرگ تری دارد.

یک گروه کوچینگ خوب، برای مراجعانتان مانند یک عامل میانجی و کارگشا عمل می­کند که با وجود آن، شتاب در روند پیشرفت و تغییر تدریجی که در خودشان می­بینند، برایشان لذت­بخش خواهد شد. همچنین انرژی بسیار زیاد و خرد جمعی که در روند کوچینگ گروهی رخ می­دهد، با آنچه در جلسات فردی پیش می­آید، تفاوت بسیاری دارد. همین نیرو است که می­تواند عاملی موثر بر رسیدن سریع مراجعین به اهداف­شان باشد.

 

 

 

کاربردهای قدرتمند کوچینگ گروهی/ تیم

از دلایل محبوبیت کوچینگ گروهی/ تیم آن است که کاربردهای متنوع و دستاوردهای متعدد دارد. در اینجا به مواردی که احتمالا برای شما هم جالب باشد اشاره می­کنیم:

 

حل مساله گروهی- کوچینگ برای حل مسائل چندلایه راه ­حل بسیار خوبی است، چون اعضای گروه را به سمت شفاف­سازی مساله از چند منظر هدایت می­کند و آنها را در این مسیر پشتیبانی می ­کند. زوایا و دورنماهای جدید ذهن جمع را به روی فرصت­های تازه می­گشاید. دست­یابی به چنین شیوه­ ­هایی  برای اندیشیدن در روش فردی به سادگی به­دست نمی­آید.

 

افزایش ظرفیت افراد- در اغلب موارد، تمایل افراد برای به تکاپو انداختن خود و  انجام دادن کاری، زمانی که چند نفر حمایت­شان کنند و نظرات مختلفی را بشنوند، در برابر زمانی که با مشکلات زیادی مواجه هستند و ناچار هستند به تنهایی یا  در جلسات فردی به مشائی­شان بپردازند، بیشتر خواهد بود. سایر شرکت­کنندگان به حمایت­شان از شخصی که باید با مسئله­ای مواجه شود، او را تشویق می­کنند تا گامی بردارد. در شرایطی که تحت حمایت گروه/ تیم حامی قرار بگیرید، رضایت و اشتیاق­تان برای انجام آن کار بیشتر خواهد شد.

 

مهارت­های کوچینگ و رهبری- اینها مهارت­هایی هستند که فارغ از هدف گروه/ تیم، در اعضای گروه/ تیم  تقویت خواهد شد. مثلا، مهارت شنیدن فعال در آنها تقویت خواهد شد، سوالات قدرتمند، کار گروهی، آسیب­پذیری، مدیریت ریسک، و بسیاری موارد دیگر. افرادی که از خدمات کوچینگ بهره می­برند، رفته رفته مهرت­های ارزشمند کوچینگ را فرا می گیرند، که این امر بر دیگرانی که با آنها در ارتباط هستند هم اثر گذار خواهد بود. آنچه که تاکنون "مهارت­های نرم" خوانده می­شد، حالا به ­عنوان مهارت­های اساسی رهبری و جمع شناخته­ می­شوند.

۵
از ۵
۱۴ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

از آخرین آموزش‌ها باخبر شوید

با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما از آخرین اخبار دوره‌ها مطلع شوید.

اینستاگرام ایمپکت

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش