مدل ACHIEVE و کاربرد آن در کوچینگ

مدل ACHIEVE یک مدل کوچینگ قدرتمند برای حل مسئله و هدف‌گذاری در محیط‌های شغلی و سازمان‌ها را ارائه می‌دهد. مدل ACHIEVE، توسعه‌ یافته مدل کوچینگ GROW  است که متفکرانی همچون آلن فاین و گراهام الکساندر آن را پایه‌گذاری کرده‌اند.

کوچینگ با به‌کارگیری مدل ACHIEVE در سازمان‌ها به افزایش اعتماد به‌ نفس در کارکنان کمک کرده و همچنین آن­ها را در ارزیابی و حل مسائل سازمانی خود همراهی می‌کند. در این مقاله همراه ما باشید تا این مدل از کوچینگ را با ذکر مراحل مختلف آن برای شما بیان کنیم.

 

برای مطالعه سایر مدل‌های کوچینگ، اینجا کلیک کنید.

 

مدل کوچینگ ACHIEVE چیست؟

 

مدل کوچینگ ACHIEVE چگونه کار می‌کند؟

کوچ‌هایی که می‌خواهند با مدل کوچینگ ACHIEVE به کسب‌وکارها و سازمان‌ها کمک کنند در ابتدا باید از وضعیت سازمان، اینکه در چه موقعیتی قرار دارد، چالش‌ها و مسائل سازمان و اهداف موردنظر مدیران کاملاً آگاهی داشته باشد؛ بنابراین کوچ برای دستیابی به این امر سؤالاتی از جمله: وضعیت فعلی سازمان چگونه است؟ احساس شما چیست؟ فکر می‌کنید بهترین راهکار چیست؟ در حال حاضر سازمان با چه چالش‌هایی روبه‌رو است و چنین سؤالاتی را می‌پرسد.

ممکن است کوچ از یک طوفان فکری برای تغییر مسیر فکری و ایجاد فرصت‌های جدید استفاده کند. برای این تغییر و طوفان دهنی، کوچ چنین سؤالاتی را مطرح می‌کند: چه چیزهایی را باید تغییر داد؟ استدلال شما برای این تغییرات چیست؟ بهتر است چه چیزهایی جایگزین شود؟ با این سؤالات مدیران به ایده‌های جدیدی فکر خواهند کرد.

 

مراحل 7 گانه مدل کوچینگ ACHIEVE

برای اینکه این مدل کوچینگ به‌ درستی پیاده‌سازی شود 7 مرحله باید طی شود. در صورتی که این مراحل به ترتیب و به‌ درستی انجام و پیاده‌سازی شوند، بهترین نتیجه را از کار خود خواهید گرفت. در این قسمت این 7 مرحله طلائی را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

 

مرحله اول: از وضعیت فعلی سازمان آگاهی دقیقی کسب کنید

َA: Access current situation

در مرحله نخست کوچ موظف است تا درک دقیقی از وضعیت فعلی سازمان و شرایط و موقعیت آن به دست آورد. همان‌طور که همه ما می‌دانیم، نخستین گام در حل مشکل و یا بهبود یک وضعیت درک و آگاهی از مسئله است. در این مرحله کوچ می‌تواند از مدیران سؤالات باز بپرسد و با گوش‌دادن عمیق به پاسخ‌ها، به درک درستی از وضعیت فعلی سازمان برسد.

با درک وضعیت فعلی مدیران به‌مرور مراحل مختلفی که تا رسیدن به وضعیت فعلی طی کرده‌اند و اقدامات و کارهایی که انجام داده‌اند که به نقطه فعلی در کسب‌وکارشان برسند را مرور خواهند کرد. این درک عمیق پیش‌نیاز مراحل بعدی مدل است.

از وضعیت فعلی سازمان آگاهی دقیقی کسب کنید

 

مرحله دوم: ایجاد طوفان فکری خلاقانه

C: Creative brainstorming

مرحله دوم مدل کوچینگ ACHIEVET ایجاد یک طوفان فکری خلاقانه برای تغییرات اساسی و ارائه راه کارهای خلاقانه است. در این مرحله کوچ می‌تواند سؤالاتی باز بپرسد در مورد چالش‌های فعلی و اینکه "چه چیزی نیاز به تغییر دارد؟" و یا این سؤال که "چه جایگزین‌هایی برای این تغییر .جود دارد؟" را مطرح کند.

با پاسخ به این قبیل سؤالات، کوچ می‌تواند دیدی وسیع‌تر نسبت به موضوع یافته و مدیران نیز می‌توانند به راه کارهای خلاقانه‌ای که تا قبل از این به آن نیندیشیده بودند، فکر کنند و همین امر برای مربی نیز فرصت‌های جدیدی را نمایان می‌کند. در این مرحله ذهن افراد کاملاً باز می‌شود.

 

مرحله سوم: سیقل دادن اهداف

H: Hone goals

در فرایند کوچینگ با مدل ACHIEVE، با استفاده از راهکارهای ارائه شده در مرحله قبلی، در این مرحله اهدافی واقع‌بینانه، قابل‌اندازه‌گیری و دقیق و مشخص ایجاد خواهد شد. این مرحله به مدیران یا مشتریان کمک می‌کند که تمرکز خود را بر آنچه که می‌خواهند اتفاق بیافتد بگذارند (اهداف) و تمرکز خود را از آنچه که نمی‌خواهند اتفاق بیافتد و در آن­ها استرس ایجاد کرده است، کاملاً بردارند. ضمناً اهداف باید قابل دستیابی و واقع‌بینانه طراحی شوند و به عبارتی دیگر مشخصه اهداف SMART را داشته باشند.

 

مرحله چهارم: ارائه گزینه‌های مختلف 

I: Initiate option generation

در این مرحله از مدل کوچینگ ACHIEVET باید گزینه‌های مختلف و متعدد برای دستیابی به اهداف ایجاد و دسته‌بندی شوند. اینجا کوچ با سؤالاتی مختلف از مراجعان می‌تواند به گزینه‌های مختلف دست یابد. مثلاً با پرسش سؤالاتی از قبیل: "برای دستیابی به این هدف چه گزینه‌های را در نظر دارید؟ چه ابزارها و یا منابعی را برای اهداف خود نیاز دارید؟ و ...". در این مرحله تمام گزینه‌های ممکن جمع‌آوری می‌شود و ارزیابی آن­ها به مرحله بعدی سپرده می‌شود.

 

کوچینگ

گزینه‌های مختلف را جمع‌آوری کنید

 

مرحله پنجم: ارزیابی تمامی گزینه‌ها

E: Evaluate options

این مرحله از مدل کوچینگ ACHIEVET، مرحله ارزیابی و دسته‌بندی گزینه‌هایی است که در مرحله قبلی جمع‌آوری‌ شده‌اند. کوچ در این مرحله مراجعان خود را برای دستیابی به بهترین گزینه ممکن برای دستیابی به اهداف مشخص شده، همراهی می‌کند. در این مرحله گزینه‌ها دسته‌بندی و اولویت‌دهی خواهند شد.

 

مرحله ششم: طراحی برنامه عملیاتی معتبر

V: Valid action program design

در این مرحله از مدل کوچینگ ACHIEVET، گزینه‌های انتخابی به مرحله عمل گذاشته خواهند شد. در این مرحله اهداف کلی به اهداف کوچک‌تر تقسیم شده و با یک برنامه عملیاتی که به شکل مکتوب یا تصویری و نمودار و چارت است، اجرا خواهند شد. در این مرحله برای عملی کردن اهداف، نیاز به مهارت‌های جدید و آموزش در محل کار است که کوچ موظف است در این مسیر مشتری را راهنمایی کرده تا اعتمادبه‌نفس کافی برای اجرایی کردن برنامه را پیدا کند.

 

مرحله هفتم: تشویق میزان حرکت

E: Encourage Momentum

عمل‌کردن به اهداف و حرکت به سمت آن­ها (هم در جلسات کوچینگ و هم در فاصله زمانی بین آن) باید به طور مداوم تشویق شود. تا زمانی که اهداف مورد نظر حاصل نشده است، باید به سمت آن­ها حرکت کرد. این مرحله برای آن در نظر گرفته شده است که از سستی و ناامید شدن در مسیر رسیدن به اهداف جلوگیری کند.

کار کوچ در این مرحله ایجاد انگیزه و تشویق افراد حتی با دستیابی به دستاوردهایی کوچک در مسیر تحقق هدف اصلی است. در این مرحله ارتباط مؤثر و دوستانه و درعین‌حال مستمر بین کوچ و مراجع کلید اصلی دستیابی به اهداف است.

کوچینگ - مدل ACHIEVE

حرکت را به طور مداوم تشویق کنید

جمع‌بندی

یکی از مدل‌های کوچینگ شغلی برای دستیابی مؤثر به اهداف مدل کوچینگ ACHIEVET است. این مدل که از 7 مرحله مختلف تشکیل شده است، می‌تواند یکی از بهترین روش‌های کوچینگ و منتورینگ شغلی در سازمان‌ها باشد که با ایجاد انگیزه و رشد خلاقیت، تأثیر به سزایی در دستیابی سازمان‌ها به اهداف خود دارد.

 

برای مطالعه سایر مدل‌های کوچینگ، اینجا کلیک کنید.

۵
از ۵
۲۱ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

از آخرین آموزش‌ها باخبر شوید

با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما از آخرین اخبار دوره‌ها مطلع شوید.

اینستاگرام ایمپکت

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش