چکونه تاب آوری را در خود تقویت کنیم؟

تاب‌آوری مهارتی قابل یادگیری است و در این پست چگونگی آن را بررسی می کنیم


ارتقاء تاب آوری مهارتی ارزشمند است که می تواند در مواجهه با چالش‌ها، موانع و موقعیت‌های ناخوشایند زندگی بسیار کمک کننده باشد. اهمیت این سازه به قدری است که آن را یکی از چهار مولفه سرمایه روانشناختی می دانند. سرمایه ای که تاثیر آن بر موفقیت فردی، تیمی و سازمانی بارها در پژوهش‌های مختلف تایید شده است. تاب آوری انواع گوناگونی دارد که در پست‌های قبلی به آن اشاره شده است. در این پست راهکارهایی را برای ارتقاء این مهارت ارزش آفرین بررسی خواهیم کرد.

 

دوره کوچینگ
چگونه مهارت تاب آوری را ارتقاء دهیم؟


ذهنیت مثبت را در خود پرورش دهید

توسعه دهنیت و مایندست مثبت به شما کمک می کند تا بر روی آنچه که می توانید تغییر دهید تمرکز کنید تا نوری باشد در تاریکی شرایط سختی که ممکن است تجربه کنید. قدردانی و قدرشناسی را تجربه کنید و به دنبال دلیلی برای مثبت اندیشی باشید.
 

شبکه پشتیبانی برای خودتان ایجاد کنید

خود را با افراد حمایت گر و اهمیت دهنده احاطه کنید. افرادی که می توانند شما را تشویق کنند، راهنمایی کنند، و در طول زمان‌های سخت از لحاظ عاطفی پیشتیبانتان باشند. با دوستان، اقوام، کوچ‌ها و یا گروه های حمایتی برای داشتن یک گوش شنوا در تماس باشید.

 

مهارت‌های حل مسئله را توسعه دهید

توانایی‌هایتان برای تحلیل و حل مسئله را به صورت اثربخش افزایش دهید. چالش‌ها را به ابعاد کوچک‌تر و گام های قابل مدیریت بشکنید، راه حل های محتمل را شناسایی کنید و فعالانه اقدام کنید. توسعه مهارت های حل مسئله، اعتماد به نفس و تاب آوری شما رو ارتقاء می دهد.

 

به خودتان رسیدگی کنید

سلامت احساسی، ذهنی و فیزیکی خود را اولویت قرار دهید. خود را با فعالیت‌هایی که انرژی شما را شارژ می کنند و حال و هوایتان را تازه می کنند سرگرم کنید. فعالیت هایی نظیر نرمش، سرگرمی، مدیتیشن و یا گذراندن زمان در طبیعت. همچنین مواظب تغذیه، خواب و آرامش خود باشید.

 

هوش هیجانی خود را توسعه دهید

خودآگاهی و توانایی تنظیم هیجانی خود را ارتقاء دهید. بدانید که چگونه می توانید هیجانات خود را در مسیری سالم تر مدیریت کنید. این به شما اجازه می دهد تا با ناملایمات زندگی سازگارتر شده و به شیوه ای اثربخش تر پاسخ دهید.

 

ذهنیت رشد را در خود تقویت کنید

این باور را در خود تقویت کنید که موانع و شکست ها فرصتی هستند برای یادگیری و رشد. به چالش ها به عنوان رویدادهایی موقت و قابل تغییر بنگرید. به جای تمرکز تنها بر نتیجه، بر روی فرایند بهبود متمرکز شوید.

 

اهداف واقع بینانه وضع کنید

اهدافی قابل دسترس در راستای ارزش ها و انگیزه خود وضع کنید. اهداف بزرگتر را به اهداف کوچکتر بشکنید و گامی که در مسیر بر می دارید را جشن بگیرید. تحقق اهداف تاب آوری و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.

 

شفقت بر خود را تمرین کنید

با خودتان در طول سختی ها مهربان باشید. با خودتان با همان درک، صبوری و شفقت که با یک دوست برخورد می کنید، رفتار کنید. با به رسمیت شناختن تلاش و پیشرفتتان، خود شفقت ورزی را تمرین کنید، حتی اگر نتایج دلخواه هم حاصل نشده باشد.

 

دید کلان را حفظ کنید

هنگامی که با چالشی روبرو می شوید، عقب‌تر بایستید و دید وسیعتری نسبت به موضوع پیدا کنید. تجارب گذشته در غلبه بر ناملایمات را به خود یادآوری کنید. بدانید که موانع بخش جدایی ناپذیری از زندگی هستند و این نیز بگذرد.

 

اگر نیاز دارید، از کمک متخصص استفاده کنید

اگر با چالش جدی‌ای مواجه شدید و یا سلامت دهنی شما دچار مخاطره شده است، بسته به سطح چالش می توانید به یک کوچ و یا روانشناس مراجعه کنید. آن ها می توانند شما را در این مسیر همراهی و حمایت کنند.

 

به یاد داشته باشید که تاب آوری مهارتی است که قابل آموختن و توسعه دادن است. با بکاریگیری این راهبردهادر زندگی، شما می توانید مهارت خود را برای بازگشت از شکست ها تقویت کرده و قدرتمندتر با چالش ها مواجه شوید.

 

  

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

از آخرین آموزش‌ها باخبر شوید

با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما از آخرین اخبار دوره‌ها مطلع شوید.

اینستاگرام ایمپکت

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش