مهمترین مسائلی که لازم است کوچ‌های مدیران اجرایی در سال 2023 بر روی آن تمرکز کنند

چالش‌های مدیران ارشد و فرصت‌های ارزش آفرینی توسط کوچ‌های مدیران اجرایی در سال 2023

 

فضای کسب‌و‌کاری در سال پیش رو بسیار متفاوت و پر تنش‌تر از سال‌های گذشته است. اتفاق زیادی در ابعاد جهانی در حال وقوع است که بسیاری از کسب‌و‌کارها را در مقیاس جهانی تحت الشعاع قرار داده است. آنچه مسلم است در تمامی چالش‌های موجود، فرصت رشد و افزایش درآمد برای تمامی کسب‌‌‌‌‌‌‌‌و‌کارها وجود دارد. اما گاهی مدیران ارشد چنان درگیر چالش‌ها و مدیریت بحران می شوند که توان حل مسئله خود را محدود می کنند و دقیقا در این زمان است که یک کوچ مدیران اجرایی می تواند ارزش آفرینی ویژه ای را از طریق فرایند کوچینگ برای سازمان ها ایفا نماید. کوچ مدیران اجرایی شاخه ای از کوچینگ سازمانی محسوب می شود.

 

دوره کوچینگ
چالش‌های مدیران ارشد در سال 2023 و ارزش آفرینی کوچینگ مدیران اجرایی

 

اما در اینجا مروری خواهیم داشت به برخی از چالش های مهم در سال جاری که از سوی مدیران ارشد سازمان‌ها در یک نظرسنجی که توسط شرکت توانمند مشاوره مدیریت مکنزی انجام شده، مطرح شده است. این نکته را مد نظر داشته باشید که آیتم‌های به ترتیب اولویت از بالا به پایین در اینجا درج شده اند.

 

1. افزایش روند پیدایش تکنولوژی‌های تحولی دیجیتال نوین

یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیران ارشد، افزایش روند پیدایش تکنولوژی‌های دیجیتالی است که فرایندهای کاری و روندهای گذشته را دگرگون می‌سازند. به عنوان مثال رقابت کنونی در توسعه هوش مصنوعی، آینده بسیاری از کسب‌و‌کارها را دگرگون خواهد کرد.

 

2. ریسک تورم و رکود طولانی مدت

با توجه به ادامه‌دار شدن بحران مالی جهانی به واسطه افزایش قیمت حامل‌های انرژی و همچنین سیاست انقباضی در بانک مرکزی کشورهای توسعه یافته، چگونگی مواجهه با این ریسک یکی از دغدغه‌های مهم مدیران ارشد در سال جاری است.

 

3. افزایش ریسک ژئوپلیتیک

افزایش تنش‌های سیاسی منطقه ای بین چین و روسیه و کشورهای غربی، عامل و دغدغه مهمی است که پایداری بسیاری از کسب‌و‌کارها را تحت‌الشعاع قرار داده است. نکته قابل تامل این است که روند این تنش‌ها رو به وخیم‌تر شدن است.

 

4. جنگ برای جذب افراد با استعداد

با توجه به سرعت رشد فناوری و دانش، مهمترین مزیت رقابتی سازمان‌ها، منابع انسانی است. امروزه سازمانی برنده رقابت است که قابلیت جذب بهترین‌ها را داشته باشد. زیراکه در این صورت از دانش روز که لازمه پیشرو بودن است، بی‌بهره خواهد ماند.

 

5. تغییرات در نحوه انجام کار

تغییراتی نظیر دورکاری، ساعت کاری منعطف، ورود تکنولوژی‌های جدید و بسیاری از عوامل دیگر باعث تحولات چشمگیری در نحوه انجام کار در سازمان‌ها شده است. از آنجا که هر تغییری هر چند کوچک، ایجاد کننده تنش در افراد است، این موضوع به یک دغدغه مهم برای مدیران تبدیل شده است.

 

6. افزایش اهمیت تغییرات آب و هوایی

شاید برای بسیاری از افراد این آیتم چالش جدی به نظر نرسد اما تغییرات آب و هوایی می تواند الگو مصرف را در مشتریان تغییر دهد و اگر سازمان‌ها به خوبی نسبت به آن آگاه نباشند، ممکن است با تغییرات سریع آینده غافلگیر شوند.

 

7. گسستگی زنجیره تامین

به دلیل کرونا و مشکلات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و همچنین افزایش قیمت حامل‌های انرژی، گسستگی‌های بسیاری را در زنجیره تامین کالاها در عرصه بین المللی شاهد هستیم. به عنوان مثال این گسستگی باعث کاهش دسترسی به خودرو نو در آمریکای شمالی شده است که همین امر موجبات افزایش قیمت خودروهای دست دوم و همچنین رونق تعمیرات خودرو رو به دنبال داشته است. اینگونه گسستگی‌ها می تواند موجبات نارضایتی مشتریان یک صنعت را نیز فراهم کند. بنابراین این عامل به صورت گسترده ای می تواند در آینده یک سازمان تاثیرگذار باشد.

 

8. انتظار بالا از سازمان ها برای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی

در شرایط بحران کنونی، انتظار جامعه از سازمان های بزرگ این است که همراهی اجتماعی بیشتری با جامعه داشته باشند. این همراهی می تواند از عدم تعدیل نیروی کار تا انجام اقداماتی در راستای مسئولیت اجتماعی تعریف شود. از طرفی اگر این انتظارات به خوبی برآورده نشود، یکی از پیامدهای آن کاهش محبوبیت برند و ضربه به فروش سازمان خواهد بود. این انتظارات باعث شده است هزینه های بالایی به سازمان ها در شرایط بحرانی کنونی تحمیل شود که خود یک چالش جدی است.

 

به عنوان یک جمع بندی، یک کوچ مدیران اجرایی می تواند همراهی باشد برای مدیران ارشد تا بتوانند بهترین سناریوها برای بالفعل کردن پتانسیل‌های سازمان خود برای مواجهه با این چالش‌ها را تعریف کنند. اما قبل از هر چیز لازم است درک صحیحی نسبت به چالش‌های فوق‌الذکر برای کوچ فراهم شود. طبعا این چالش‌ها جنبه بین المللی داشته و هر کشوری نیز، علاوه بر این موارد دچار چالش‌های مختص به خود نیز است. اما موضوع جالبی که می توان به آن اشاره کرد این است که چرا کوچینگ در دوران بحران، شکوفا می شود؟

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

از آخرین آموزش‌ها باخبر شوید

با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما از آخرین اخبار دوره‌ها مطلع شوید.

اینستاگرام ایمپکت

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش