چرا کوچینگ در دوران بحران رونق پیدا می کند؟

"چرا کوچینگ در دوران بحران رونق پیدا می کند؟" عنوان رویدادی است که در تاریخ 24 بهمن ماه 1401 در شرایطی که بسیاری از کشورهای دنیا به واسطه جنگ روسیه و اوکراین دچار مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شدند و همچنین شرایط اعتراضی در ایران، برگزار شده است. قایل صوتی این رویداد که توسط خانم Terri Hase و پونه مکرم برگزار شده است، برای عزیزانی که نتوانستند در آن شرکت کنند در لینک زیر قرار گرفته است.

 

220213-Why-Coaching-Thrives.mp3

 

اما در این پست ما به مطالب مطرح شده در این رویداد به اختصار می پردازیم. محتوای اختصاری این پست توسط خانم سیده فاطمه زهرا هاشمی تهیه شده است.

 

دوره کوچینگ

 

۱- گرچه کوچینگ یک حرفه جوان است، ولی همین دیروز ایجاد نشده و نسبت به زمانی که ایجاد شده قدمت قابل توجهی دارد. فرآیند کوچینگ در گذر زمان ثابت کرده حرفه قدرتمندی در زمان بحران است، به خصوص در مقایسه با سایر حرفه‌ها (مطالعه کنید: "کوچینگ چه چیزهایی نیست" و "تفاوت کوچینگ با سایر حرفه های مشابه")

۲- در ۲۰ سال قبل که خانم Terri شروع به فعالیت در حوزه کوچینگ کردند با افکار و باورهای منفی در خصوص این حرفه مواجه شدند: افکاری مانند: 

 

«حالا چه کسی بابت کوچینگ پول می‌دهد؟!»
«وقتی وضعیت اقتصادی دچار چالش و نوسان شود این اولین چیزی ست که آدم‌ها قطع می‌کنند!»


در آن زمان این افکار، کوچینگ را یک حرفه غیرقابل اتکا نشان می‌داد. اما با گذشت ۲۰ سال ثابت شده است این حرفه چیزی پیش از ۲/۵ میلیارد دلار در سال بازده مالی دارد و با قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که داشته، نشان داده یک حرفه قابل اتکا و قدرتمند است.

۳- یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد کوچینگ منعطف بودن آن است که به ما این امکان را می‌دهد بر اساس نیاز‌ها و امکاناتمان آن‌طور که برای ما کار می‌کند، سازگارش کنیم.


در اینجا به برخی از ویژگی‌ها که مبین انعطاف حرفه کوچینگ است می پردازیم:

 

- یک کوچ تمام وقت یا پاره وقت باشد


- خدمات کوچینگ می‌تواند به صورت جلسات کوچینگ یک به یک یا کوچینگ گروهی ارائه شود
 

- این ویژگی‌ها برای شرکت‌ها هم صادق است و می‌توان در قرارداد با شرکت‌ها برحسب نیاز خدمات کوچینگ سازمانی ارائه داد
 

- این حرفه با ما سفر می‌کند، یعنی محدود به موقعیت جغرافیایی ما نیست و هر جا که باشیم می‌توانیم با جلسات آنلاین در خدمت مراجع باشیم؛ هم پیرامون خود را پوشش دهیم هم از سراسر دنیا مراجع داشته باشیم
 

- همچنین می‌توان این حرفه را بر اساس سبک زندگی‌ کوچ سازگار نمود و ارائه خدمات کوچینگ به افراد، آن‌طور که برای کوچ امکان‌پذیر است انجام شود
 

- علاوه بر این موارد، این حرفه محدود به سن و‌ سال نیست، وقتی این حرفه فرا گرفته شود و معلومات مورد نیاز آن دریافت شود، با توجه به ویژگی محدود نبودن به موقعیت جغرافیایی، می‌توان به راحتی به ارائه خدمات پرداخت، که این ویژگی بسیار منحصر‌به‌فردی است.
 

- وقتی کوچ دانش و پویایی ذهنی لازم را دارا است، اجرا کردن این حرفه در وضعیت‌های مختلف امکان پذیر است و این حرفه‌ای قابل دسترس و اجرا در وضعیت‌های مختلف است.

۴- آنچه گفته شد درباره چگونگی ماهیت حرفه کوچینگ و چگونه قرار گرفتن در خدمت افرادی است که از این مهارت استفاده می‌کنند. کوچینگ ویژگی‌هایی دارد که در مقایسه با سایر حرفه‌ها به خصوص در زمان بحران، آن را به حرفه قابل اتکایی مبدل می‌کند. 
شواهدی که مبین رونق کوچینگ در زمان بحران هستند عبارتند از:


- طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵. در آن زمان کوچ‌ها جمع شدند تا با این مهارت در خدمت مردم باشند اما با این بازخورد مواجه شدند که «آن‌ها به کوچ نیاز ندارند بلکه به آب و غذا نیاز دارند!» ولی اشتباه می‌کردند!
وقتی کوچ‌ها اعلام آمادگی کردند هزاران نفر ثبت‌نام کردند و خواستند از طریق کوچینگ حمایت و پشتیبانی دریافت کنند. برخی می‌خواستند بدانند:


«از حالا به بعد چطور زندگی را تغییر دهند و بسازند؟»
«با احساساتی که به تبع این فاجعه با آن مواجه شدند، چطور کنار بیایند و دوباره به زندگی برگردند؟»


افراد مختلف، با دلایل مختلف، برای زمان‌های مختلف از خدمات کوچینک بهره بردند و کوچینگ در خدمت آن‌ها بود. بهروری کوچینگ و موثر بودن این حرفه در طول دوران‌های مختلف از ثبات خوبی بهرمند بوده است.

- مثال دیگر از موثر بودن و‌ رونق کوچینگ در بحران مربوط به بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ امریکا بود که بسیاری از افراد شغل‌شان را از دست دادند. وقتی کوچینگ را به افراد پیشنهاد دادند، مجدد خیلی‌ها گفتند: «الان کوچینگ سقوط می‌کند و از هم می‌پاشد، چون با یک بحران اقتصادی روبه‌رو هستیم!» اما کوچینگ همچنان در خدمت مردم بود و ارائه خدمات می‌داد. وقتی فرد با بحران‌های جدی مواجه است در واقع تمایل و نیاز دارد که با فرادی در ارتباط و گفت‌و‌گو باشد.

- نمونه دیگر COVID-19 بود، COVID یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی بود که اکثر حرفه‌ها را به چالش کشید و تحت تاثیر قرار داد، در آن مقطع هم می‌گفتند: «کوچینگ فایده ندارد و فرو می‌پاشد!». بعد از COVID تبلیغات و بازار تغییر کرد چون وضعیت تغییر کرد، و این برای تمام حرفه‌ها صدق می‌کرد نه فقط برای کوچینگ! اما کوچینگ همچنان پر قدرت به رشد خودش ادامه داد و در خدمت افراد بود.

 

در این زمان، شرکت‌ها متوجه شدند برای بهبود و رشدشان نیاز دارند، کوچ استخدام کنند. افراد برای مدیریت احساسات سنگین و هیجاناتی که در COVID تجربه کرده بودند، احساس نیاز کردند که با کوچ‌ها ارتباط برقرار کنند و از آن‌ها خدمات دریافت کنند. کوچینگ به رشد خودش ادامه داد، به خصوص زمانی‌که در تمام دنیا، حرفه‌ها فرو‌پاشیده بودند. وقتی شرایط نرمال شد و‌ التهاب بحران فرونشست، کوچینگ همچنان مقتدرانه در جایگاه خودش بود و به کارش ادامه می‌داد.

5- بر اساس تجربه فردی و تحقیقات میدانی این را فهمیدیم و درک کردیم که وقتی بحرانی اتفاق می‌افتد افراد با هیجانات خیلی قوی مثل ترس، عصبانیت، شوک و‌ بهت‌زده شدن، مواجه می‌شوند؛ مواجه شدن با این هیجانات باعث می‌شود تمایل پیدا کنند زندگی‌شان را بازنگری کنند، و چه کسی بهتر از یک همراه و شریک مثل یک کوچ، می‌تواند در خدمتشان باشد تا بتوانند از یک نقطه شروع و بازنگری کنند.

6- کوچینگ به خیلی سال پیش برمی‌گردد ولی کوچینگ مدرن، بر پایه اصول اولیه، به شکلی مدرن، ارائه خدمت می‌کند. کوچینگ مدرن فضای بسیار امن و ایمنی را ایجاد می‌کند که در این فضا افراد امکان پیدا می‌کنند که زندگی، حرفه، وضعیت و روابط خانوادگی و سلامت خویش را بازنگری کنند. این ایجاد فضا از جذاب‌ترین و ارزشمند‌ترین مواهب این حرفه است.


خدمتی که این حرفه ارائه می‌دهد -مک کردن به مردم، حمایت از دیگران- فضایی را ایجاد می‌کند که یک انسان را در کنار انسان دیگر قرار می‌دهد تا بتواند از او‌ حمایت و به او‌ کمک کند.و جذابیت آن این است که وقتی کسی آماده است این خدمت، کمک و حمایت را ارائه دهد افراد تمایل دارند از این خدمت و حمایت بهره ببرند.

7- چه بحران باشد چه نباشد هر کس در زندگی شخصی خودش با بحران و چالش‌هایی به صورت فردی روبه‌رو است، بنابراین، این حرفه می‌تواند وقتی افراد نیاز به کمک و حمایت دارند در خدمت آن ها باشد.

 

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

از آخرین آموزش‌ها باخبر شوید

با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما از آخرین اخبار دوره‌ها مطلع شوید.

اینستاگرام ایمپکت

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش