تعریف کوچینگ از دیدگاه ICF

کوچینگ یک مفهوم گسترده است که از حوزه ورزشی وارد ادبیات روانشناسی و سازمانی شده است. مشابه هر مفهوم دیگه، تعریف واحدی برای آن وجود ندارد. اما یکی از بهترین تعاریفی که ارائه شده است مربوط به فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF). من در اینجا هم تعریف انگلیسی و هم تعریف فارسی آن را آورده ام که بتوانیم با جزییات به آن بپردازیم.

 

 

Partnering with clients in a thought-provoking and creative process that inspires them to maximize their personal and professional potential.

 

همراهی مراجع در فرایندی فکر برانگیز و خلاق به گونه ای که مراجعان را برای بیشینه سازی پتانسیل های فردی و حرفه ای برانگیزاند.

 

اولین کلمه ای که در این تعریف با آن مواجه می شویم همراهی و یا Partnering است. این همراهی از نوع همراهی هم سطح است به این معنی که در جلسات کوچینگ، کوچ و مراجع در یک سطح روانی با یکدیگر تعامل خواهند کرد و این همراهی به گونه ای نخواهد بود که کوچ خود را بالاتر از مراجع بداند. همچنین در این همراهی اعتماد و امنیت روانی می بایست وجود داشته باشد.

 

کلمه دوم مراجع است. این مراجع می تواند یک فرد و یا گروهی از افراد باشند که به کوچ برای اخذ خدمات کوچینگ مراجعه می کنند.

 

کلمه بعدی فکر برانگیز یا thought-provoking است. به عبارت دیگر در فرایند کوچینگ، تفکر مراجع می بایست تحریک شده و بینش جدید در فرد اتفاق بیافتد. اگر نگرش فرد در راستای فرایند کوچینگ تغییر نکند و به اصلاح یادگیری اتفاق نیافتد، ما کوچینگ را تجربه نکرده ایم. فرایند کوچینگ می بایست به آگاهی و بینش جدید منتج شود در غیر اینصورت گفتگویی ساده اتفاق افتاده است.

 

فرایند خلاق یا creative process به این موضوع اشاره دارد که فرایند کوچینگ، فرایندی خلاقانه و منعطف است. اگرچه کوچینگ پروتکل مشخصی دارد ولی در حین جلسه ما متناسب با آنچه که در جلسه اتفاق می افتد می بایست پیش برویم. کوچینگ مانند رقصی می ماند که کوچ با هدایت مراجع انجام می دهد. به عبارت دیگر انعطاف در چارچوب پروتکل تعیین شده در کوچینگ مورد انتظار است.

 

نکته آخر این است که جلسات کوچینگ در راستای هدفی مشخص است. مراجع در طول جلسات کوچینگ و در راستای اهداف تعیین شده، پتانسیل های فردی و یا حرفه ای خود را درک می کند و در راستای بیشینه سازی و حداکثرسازی آن تلاش می نماید.

 

اگر این تعریف را بخواهیم به صورت ساده بیان کنیم، کوچینگ شکاف بین آنچه که فرد در حال حاضر فکر می کند که هست و آنچه که می تواند باشد را کم می کند. کوچینگ به مراجع کمک می کند تا شکاف بین پتانسیل ها و عملکردش در راستای هدف تعیین شده کاهش یابد. 

 

اگرچه تعریف کوچینگ و دستاوردهای آن برای مراجعان مشخص است، درک عمیق تر این واژه نیازمند آن است که بدانیم که کوچینگ چه چیزهایی نیست و وجه تمایز آن با مفاهیم مشابه مانند منتورینگ، مشاوره، روان درمانی، سخنرانی انگیزشی و آموزش چیست.

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

از آخرین آموزش‌ها باخبر شوید

با دنبال کردن صفحه اینستاگرام ما از آخرین اخبار دوره‌ها مطلع شوید.

اینستاگرام ایمپکت

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش